JANUAR 2021 | TEMA: MADE IN CHINA

Vidste du, at...

Facts om Kina

• en gang hvert tiende år gennemfører Kina en folketælling for at få overblik over deres befolkningstilvækst, hvor ca. syv millioner frivillige over to måneder besøger kinesere i deres hjem.
  • den kinesiske befolkning er vokset med over 73 millioner på ti år.
  • studerende fra Kina-studier på Aarhus Universitet har udviklet Kinawizzer med tilladelse fra Bezzerwizzer.
  • Kina vil styrke landets evne til at manipulere vejret og udvide et igangværende program om at producere kunstig regn og sne. Målet er, at programmet skal dække mindst 5,5 millioner kvadratkilometer land inden 2025.
  • i 1969 plantede USA som det første land et flag på Månen. 51 år efter har endnu en nation gjort det samme. Det er et kinesisk flag, der nu er plantet deroppe, viser billeder offentliggjort af China National Space Administration (CNSA) ifølge BBC.
  • Aarhus (Ao-hu-si på kinesisk) ikke er meget større end en provinsby i Kina og derfor har kælenavnet Ao-landsbyen (Ao-cun) blandt herboende kinesere.
  • i 2017 lancerede den kinesiske virksomhed Alibaba i samarbejde med KFC betalingsløsningen "Smile-to-Pay".
  • et-barnspolitikken i 2015 blev ændret til en to-barnspolitik, men de fleste kinesere planlægger stadig kun at få ét barn, da der er enorme udgifter forbundet med uddannelse i det konkurrenceprægede samfund.
  • te og chai stammer fra det samme kinesiske ord, men udtalt på henholdsvis nord- og syddialekt. Det ene ord, te, har vi fået gennem hollænderne, som bragte teen til Europa fra Sydkina. Det andet ord, chai, kommer derimod fra Nordkina (som "cha") og er rejst til os via landfast rute gennem blandt andet Indien og Rusland, hvor i'et er kommet på.
  • i 2019 udkom appen Xuexi Qiangguo, hvor brugerne kan studere præsident Xi Jinpings og kommunistpartiets ideologi og historie. Ifølge kinesiske medier havde appen kort efter udgivelsen 100 millioner daglige brugere.
  • hvert år tager 10 millioner unge kinesere den berygtede gaokao - en national adgangsgivende eksamen, som afgør, hvilket universitet og studie de studerende kan komme ind på? Omkring 80 procent bliver optaget.
  • H.C Andersens eventyr har været på skoleskemaet i alle kinesiske skoler siden 1929.