MAJ 2021 | TEMA: MOR

Vidste du, at... 10 facts om mødre

• Der anslås at være over to milliarder mødre i verden.
  • Mors dag afholdes i Danmark den anden søndag i maj. Dagen blev skabt i USA af den amerikanske kvinde Anna Jarvis, der ønskede at mindes sin afdøde mor, og fandt sted første gang i 1908.
  • Ordet ’mor’ stammer fra det latinske ord ’mater’ og findes i sproglige afarter på blandt andet tysk, engelsk og nederlandsk, hvor ’mor’ hedder ’mutter’, ’mother’ og ’moeder’.
  • Den ældste registrerede mor er en 74-årig indisk kvinde, som i 2019 fødte tvillinger efter kunstig befrugtning.
  • Den ældste danske mor er en 61-årig kvinde, som i 2007 fik en datter – ligeledes efter kunstig befrugtning.
  • Gennemsnitsalderen for førstegangsfødende kvinder i Danmark lå i 2020 på 29,6 år.
  • Barselsorloven blev indført i Danmark i 1901, hvor kvinder, der arbejdede på fabrik, fik ret til fire ugers orlov efter fødslen.
  • Næringsstofferne i mødres brystmælk ændrer sig, alt efter om man venter en pige eller dreng. Man kan altså til en vis grad tale om ’pigebrystmælk’ og ’drengebrystmælk’.
  • Videnskabelige studier har vist, at fænomenet ’ammehjerne’, hvor nybagte mødre oplever en øget grad af glemsomhed, er en reel tilstand, der kan spores i hjernen.
  • Forskere har ligeledes dokumenteret, at børn kan genkende deres mors stemme, allerede mens de ligger i maven, og at den har en beroligende effekt på barnet.