Aarhus Universitets segl

Nyt forskningsprojekt stiller skarpt på billeder skabt af kunstig intelligens

Med afsæt i populære billedgeneratorer som DALL-E og Midjourney vil tre Arts-forskere undersøge, hvordan AI-skabte billeder påvirker vores billedverden. En udvikling, der både er fascinerende og problematisk, mener forskerne.

Af Jeppe Kiel Revsbech


"Vi tror, der er en langt mere grundlæggende omkalfatring af vores billedkultur på spil i disse år, end man måske først havde troet."

Så klart lyder udmeldingen fra postdoc ved Afdeling for Kunsthistorie, Æstetik & Kultur og Museologi på Arts, Maja Bak Herrie, der sammen med to kolleger har søsat forskningsprojektet 'New Visions – Image Cultures in the era of AI'.

Som titlen antyder, vil forskerne undersøge de menneskelige konsekvenser, udbredelsen af kunstig intelligens har på vores billedverden, hvor populære AI-billedgeneratorer som DALL-E og Midjourney har givet brugen af billeder og billedkunst helt nye betydninger.

Baseret på kunstig intelligens-teknologier er generatorerne i stand til at reagere på simple billedbeskrivelser – også kaldet 'prompts' – der eksempelvis kunne lyde: 'Gud skaber lyset'. Kort tid efter disker systemet op med et visuelt motiv af den indtastede beskrivelse, som til forveksling kunne være skabt af menneskehænder: Kreativt lavet og overbevisende udført.

Men hvad betyder udviklingen af disse billedgeneratorer for vores forståelse af billeder og skabelsen af dem? Det er et af de hovedspørgsmål, Arts-forskerne håber at blive klogere på.

"Vores to overordnede forskningsspørgsmål drejer sig om de menneskelige konsekvenser, introduktionen af AI-billedpraksisser har: På den ene side de æstetiske og erkendelsesmæssige konsekvenser og på den anden side de bredere kulturelle og sociale konsekvenser," fortæller Maja Bak Herrie om projektet og uddyber:

"Hvordan er disse nye teknologier med til at genforhandle, hvad der er henholdsvis synligt og usynligt for os, hvem eller hvad, der ser, og hvem eller hvad der ses på? Hvem skaber billederne, og hvem forbruger dem? Vi mener, at der er brug for et grundigt, humanistisk perspektiv på konsekvenserne af dette."

"Vi tror, der er en langt mere grundlæggende omkalfatring af vores billedkultur på spil i disse år, end man måske først havde troet."

- Postdoc ved Afdeling for Kunsthistorie, Æstetik & Kultur og Museologi, Maja Bak Herrie.

Brug af humanistisk viden

Konkret vil hun og de to kolleger, der tæller lektor Lotte Philipsen og postdoc Lea Laura Michelsen, undersøge de algoritmer, som ligger bag eksempelvis DALL-E og Midjourney, med afsæt i en række velafprøvede billedteoretiske og analytiske greb. Her indgår blandt andet læren om tegn – med fagtermer kendt som semiotik – i studierne.

"Vi tror helt grundlæggende på, at der er en række uudnyttede ressourcer i det omfattende arkiv af humanistisk viden, vi står på skuldrene af. Hvordan reagerer AI-modellerne for eksempel på helt klassiske semiotiske spørgsmål om årsag og virkning, abstraktion og kulturelle koder? Hvilke diskurser om repræsentation og objektivitet ligger gemt i de billeder, der skabes? Og hvordan skal vi forholde os til helt grundlæggende spørgsmål om afsender og modtager, støj og signal?" opridser Maja Bak Herrie.

Ansigtsfiltre og deep fakes

Samtidig kommer forskningsprojektet til at belyse AI-billedkulturen fra forskellige vinkler, hvor ansigtsfiltre og manipulerede billeder – også kaldet 'deep fakes' – i en populærkulturel sammenhæng indgår som et af forskningsområderne, mens et andet spørgsmål vil undersøge den måde, billedgeneratorerne skaber viden på.

"Vi håber, projektet kan være med til at stille skarpt på de menneskelige konsekvenser ved brugen af kunstig intelligens," siger Maja Bak Herrie.

"Det er ikke længe siden, AI-billeder udelukkende henvendte sig til det specialiserede, ikke-menneskelige blik, som for eksempel den selvkørende bils 'øjne'. I dag er billederne overalt, og de er målrettet mennesker i langt højere grad end tidligere. Netop derfor er det også så vigtigt, at vi forholder os til, hvordan denne nye type af billeder kommunikerer og skaber betydning for os – æstetisk og kulturelt," påpeger Arts-forskeren.

Forskningsprojektet 'New Visions – Image Cultures in the era of AI' løber frem til udgangen af 2026.

Yderligere information

Maja Bak Herrie, postdoc

Afdeling for Kunsthistorie, Æstetik & Kultur og Museologi

E-mail: mbh@cc.au.dk

Telefon: 87161317