JANUAR 2021 | TEMA: MADE IN CHINA
Kinesiske forældre har ikke tillid til de kinesiske mejeriprodukter. Derfor får de familie og venner i udlandet til at sende produkter direkte fra supermarkedets hylder i Europa til Kina. Det er så stor en forretning, at der i dag findes etablerede firmaer, der tager hånd om eksporten, og især den danske mælk er et stort hit blandt kineserne.
Når kinesiske forældre i dag er i lykkelige omstændigheder og venter barn, så går der en proces i gang, som handler om noget helt andet end jagten på at anskaffe sig en klapvogn og maling af børneværelset. De går i stedet på udkig efter, hvilke kinesiske kontakter de har i udlandet. Typisk er det kinesiske familiemedlemmer eller venner, som er bosat i udlandet, de tager kontakt til, de har nemlig brug for, at det skal være en betroet person, der kan købe og sende dem modermælkserstatning til Kina.
Kinesiske forbrugere er overbeviste om, at fødevarestandarden i Europa, New Zealand og Australien er langt højere end i Kina. I Danmark er det især mejeriprodukter og i særlig grad modermælkserstatningen, som har et godt ry i Kina, fordi de ser Danmark som et land med både høje økologiske og etiske standarder.
Fænomenet er blevet så udbredt, at kineserne har opfundet et udtryk for det i Kina: daigou, som betyder: ”at købe på vegne af”. Meina Jia Sandal, der er ph.d.-studerende ved Aarhus Universitet, har valgt at gå i fodsporene på de danske daigou-shoppere for at undersøge, hvad der får de kinesiske kunder i Kina til at bestille varer hjem fra et udland, de typisk ikke har besøgt, men også hvad der får kineserne, der er bosat i Danmark til at vælge erhvervet som daigou-shopper.
Man kunne fristes til at tro, at den typiske kinesiske forbruger udelukkende er de velhavende kinesiske forældre, der har råd til at ville sine babyer det bedste. Men sådan hænger det ikke sammen. Meina Jia Sandal forklarer:
”Prisen for en dåse Arla modermælkserstatning på 800g koster i de kinesiske supermarkeder 428 RMB, hvilket svarer til omkring 400 kr. I Danmark koster en dåse på 600g ca. 80 kr. Portoen for at sende mælken til Kina varierer efter ordrens størrelse men ligger i omegnen af 90 kr. Selv om Daigou-shopperen også tager et beløb for sin service, så er det stadig billigere for de kinesiske forældre at købe modermælkserstatning i Danmark.”
Til trods for at prisen kommer alle samfundsklasser til gode, så er det, ifølge Meina Jia Sandal, alligevel oftest middelklassen som benytter sig af daigou-shoppere, fordi det er dem, der har kontakter i udlandet.
Hvordan de kinesiske forbrugere kan stole på et land, som de ofte aldrig selv har været i kalder Meina Jia Sandal for "langdistance-tillid". Tillid er også hovedingrediensen gennem hele indkøbsprocessen, som foregår på en helt særlig måde.
"For at sikre kunden at varerne kommer fra Danmark, så tager daigou-shopperen ud i eksempelvis Føtex eller Bilka og tager fotos eller video af de ønskede produkter på hylden. De uredigerede og autentiske fotos sendes til kunden, der accepterer købet. Den sidste tillidsøvelse går ud på at daigou-shopperen skriver sin underskrift på bunden af produktet, så kunden i Kina kan være sikker på, at det er lige præcis den vare, de får, og at den ikke er blevet byttet ud med en kopivare under transporten."
Det er især kvinder, der vælger at blive daigou-shopper, og særligt kvinder, som kan have svært ved at få fodfæste på det danske jobmarked.
Der er ingen tvivl om, at problematikken først og fremmest handler om mistillid til den kinesiske fødevaresikkerhed, men som projektet er skredet frem, er det også blevet tydeligt for Meina Jia Sandal, at dette også er fortællingen om, hvordan især kinesiske kvinder forsøger at integrere sig i Danmark:
"Det er især kvinder, der vælger at blive daigou-shopper, og særligt kvinder, som kan have svært ved at få fodfæste på det danske jobmarked. Derfor starter de deres egen forretning for at bidrage økonomisk til husstanden."
Læs også: Tillid på tallerkenen
En af de daigou-shopper som Meina Jia Sandal har været i kontakt med har indvilliget i at fortælle sin historie. Hun vil gerne være anonym og lige så navnet på hendes firma. Hun kom til Danmark i 2014, fordi hun blev gift med en dansk mand, hun havde mødt i Kina, hvor hun arbejdede i et større kinesisk firma. Efter et halvt år i Danmark uden job, startede hun som daigou-shopper.
"Jeg startede for seks år siden med at sende varer hjem til venner og familie. Det er mest modermælkserstatning, jeg sender hjem, men også bleer, håndtasker og kosmetik. Jeg poster billeder af produkterne fra de danske supermarkeder på de sociale medier, som kunderne så kan vælge. Nogle efterspørger også specifikke brands eller produkter, som jeg så prøver at skaffe."
Det, som startede som et beskedent supplement til husholdningen, er siden gået hen og blevet til et etableret firma.
"Efterhånden fik jeg så mange henvendelser, at jeg havde 60-120 ordrer om dagen. Så jeg oprettede mit eget firma og ansatte to studentermedhjælpere. Inden coronaen tjente jeg meget mere end min mand, så meget, at han overvejede at sige sit job op for at hjælpe mig med firmaet."
Det har dog ikke været helt gnidningsfrit at starte op som daigou-shopper. Uden at kende sproget, har hun skulle erhverve sig et kørekort i Danmark, sætte sig ind i skattereglerne og et arbejdstilsyn, som også jævnligt banker på døren. Derudover så har supermarkederne også fået færten af deres nye stamkunder, som køber store mængder mælkepulver, og derfor sætter supermarkederne fra tid til anden en begrænsning på to dåser pr. kunde.
Efterhånden fik jeg så mange henvendelser, at jeg havde 60-120 ordrer om dagen. Så jeg oprettede mit eget firma og ansatte to studentermedhjælpere.
I takt med at de små enmandsfirmaer vokser sig til større etablerede virksomheder, så har Arla også fået øjnene op for de egenhændige og selvstændige eksportører. Ifølge Meina Jia Sandal, så er import af økologisk modermælkserstatning et af Kinas hurtigst voksende markeder i 2019. Arlas produkter til spædbørn oplever en to-chifret vækst både med hensyn til volumen og indtægt. En betragtelig markedsandel benævner Arla for: "Det grå marked", hvoraf daigou-shopperne udgør en stor andel.
"De kalder det det "grå marked", fordi ingen kan helt sige, om det, der foregår er lovligt eller ej. Når Daigou-shopperne i Danmark sender de købte varer til Kina, så har de betalt skat i Danmark, så her er ikke noget at komme efter. Men i de tilfælde, hvor nogle vælger at fragte produkter selv i kufferter, så begynder gråtonerne at melde sig."
De kinesiske myndigheder anser de daigou-shopperne, som selv fragter modermælkserstatningen i kufferten og gensælger varen i Kina, for "smuglere". Myndighederne forsøgte derfor sidste år at lave en lov, der kan fælde "smuglerne", men det er som om, de ikke helt ved, hvordan de skal anvende lovgivningen på daigou-shopperne. Samtidig så står den kinesiske afdeling: Arla China uforstående over for, hvorfor de kinesiske kunder ikke bare køber de danske produkter via dem i Kina, men her kommer tilliden ind i billedet igen:
De kalder det det "grå marked", fordi ingen kan helt sige, om det, der foregår er lovligt eller ej.
"Jeg har interviewet en ansat i Arla China, og han siger, at de kinesiske forbrugere tror, at Arla China bare har købt det danske brand, og at det dermed er et kinesisk firma, og at mejeriprodukterne dermed også er produceret i Kina og ikke i Danmark," forklarer Meina Jia Sandal.
Arla China har forsøgt at overbevise de kinesiske kunder om, at mælken kommer fra Danmark. Det har de gjort ved at sætte QR-koder på alle deres mejeriprodukter, hvor det tydeligt fremgår, at denne vare er produceret i Danmark, hvornår den er produceret i Danmark, pakket og hvornår den er sendt fra Danmark til Kina. Men de kinesiske kunder har ikke tillid til dem, der sætter QR-koden på. For dem er det ikke andet end et klistermærke, så de foretrækker fortsat at købe varerne direkte fra de danske supermarkeder.
Tilbage står daigou-shopperne og er, som så mange industrier, hårdt ramt af coronaen. Det er som om mistilliden nu er mere vendt imod coronaen, og at tilliden måske langsomt er begyndt at vende tilbage til de kinesiske producenter her 12 år efter krisen.
"Nogle af mine tidligere kunder er begyndt at købe modermælkserstatning i Kina. Det gør de, fordi prisen på modermælk er steget markant, og fordi der er blevet færre flyafgange til Kina, men også fordi de er bange for at corona-virussen kan blive fragtet med. Der har været et tilfælde, hvor der blev påvist corona på overfladen af noget frossen kød og fisk, som kom fra Europa."
I 2008 oplevede Kina en af sine største fødevarekriser med den kinesiske mælkepulverskandale. Omkring 300.000 børn blev syge med blandt andet nyresten og urinvejslidelser og mindst 6 børn døde. Selv om der blev taget affære i en sådan grad, at to mænd blev dømt til døden på grund af sagen, og mælkeproducenterne sat under administrativ supervision, så har den kinesiske mejeriindustri aldrig formået at rejse sig herefter og genetablere tilliden til sine kinesiske forbrugere.
Meina Jia Sandals ph.d.-projekt: "Daigou: Market, Trust and Gender in Contemporary China" er en del af et større forskningsprojekt "Moral Economies of Food in Contemporary China," som udover Meina Jia Sandal også har deltagelse af lektor Anders Sybrandt Hansen fra Aarhus Universitet og lektor Mikkel Bunkenborg samt ph.d. stipendiat Ingrid Fihl fra Københavns Universitet. Vil du vide mere om Kina, Fødevarer og Tillid, så læs også Anders Sybrandts artikel: Tillid på tallerkenen.
Meina Jia Sandal kom til Danmark i 2016, hvor hun tog sin kandidat i Culture, Communication and Globalization fra Aalborg Universitet. Her fokuserede hun på daigou-shoppernes kommunikationsmetoder til de kinesiske forbrugere.
Nu venter der en barselsorlov, men herefter forventer hun at være færdig omkring maj 2022.
Institut for Kultur og Samfund, Afdeling for Globale Studier
Mail: meina.jia@cas.au.dk
Mobil: 50203366